netfreaks.gr | internet crossroad

04 Oct 10

Αντίο Xmarks; Ή όχι;


Όταν ο CEO της εταιρείας πίσω από το Xmarks ανακοίνωσε στο blog της εταιρείας ότι κάνουν shutdown με έπιασε ένας μικρός πανικός. Δεν ήμουν ποτέ “social” με τα bookmarks μου και το Xmarks [ τότε Foxmarks ] ήρθε ως σωτήρια λύση για backup/syncing και πολλά άλλα που προστέθηκαν στην συνέχεια.

Διάβασα και ξαναδιάβασα το μεγάλο post που με λίγα λόγια έλεγε, αφού δεν βγάζουμε λεφτά, κλείνουμε. Μα πως γίνεται αυτό θα πεις; Αυτό αναρωτήθηκα κι εγώ. Δεν έχω εμπειρία τέτοιων μεγάλων projects, ούτε θέλω να φανώ υπερόπτης προς κάποιους ανθρώπους που δημιούργησαν κάτι τόσο χρήσιμο, άλλα πως στο διάολο καταφέρνεις με 2 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες να βαράς λουκέτο;

Ήμουν πολύ σκεπτικός αν ισχύει αυτή η αποτυχία που περιέγραφε ο CEO της εταιρείας και περίμενα ότι τελικά το email με την ανακοίνωση του τύπου σε “90 μέρες κλείνουμε, πάρτε τα data σας” δεν θα έρθει ποτέ. Τελικά ήρθε… αλλά φαίνεται ότι αυτό δεν είναι το τέλος.

Τα περίπου 9000 comments σε εκείνο το post και χιλιάδες άλλες συζητήσεις στα fora έκαναν την εταιρεία να το ξανασκεφτεί. Αν και…. μάλλον οι προτάσεις εξαγοράς έκαναν την εταιρεία να το ξανασκεφτεί κι όχι τόσο οι χρήστες.

Λίγη ιστορία

Το Xmarks ξεκίνησε το 2006 ως Foxmarks, ένα addon που σε βοηθούσε να συγχρονίσεις τα bookmarks σου στον Firefox ανάμεσα σε 2 ή περισσότερους υπολογιστές. Είχε επιτυχία, μεγάλη επιτυχία. Δημιουργήθηκε κανονική εταιρεία, τα downloads έπαιρναν φωτιά και σήμερα φτάνουν – πάνω/κάτω – τα 20.000.000!
Και η ανάπτυξη συνεχίστηκε, δημιουργήθηκαν plugins για όλους τους major browsers και εγένετο Xmarks! Εκτός των νέων plugins, προστέθηκαν κι άλλες χρήσιμα features, που έκαναν την υπηρεσία ακόμη πιο ελκυστική.

Όμως: δεν υπήρχε χρήμα. Δηλαδή χρήμα υπήρχε, καθώς έγιναν επενδύσεις αρκετών εκατομμυρίων, αλλά η εταιρεία δεν χρέωνε κάπου τους χρήστες, το μοντέλο ήταν freemium και όπως αναμενόταν κάποια στιγμή θα ξέμεναν.

Τώρα

Στο σήμερα τα έξοδα της εταιρείας είναι ~2 εκ. δολάρια και χωρίς πραγματικά έσοδα δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν. Είναι τεράστιο το ποσό; Φυσικά και όχι.. όταν έχεις έναν τέτοιο user base και μπορείς να σκεφτείς έναν σωστό τρόπο να χρεώνεις για τον κόπο σου.

Και ήρθε ο CEO της Xmarks, James Joaquin να το ξανασκεφτεί, να τα βάλει κάτω και να παραθέσει τους υπολογισμούς του σε νέο post στο blog τους. Αν και κατά την γνώμη μου έπρεπε να το είχε κάνει πολύ πριν ανακοινώσει το κλείσιμο της υπηρεσίας.

Η ιδέα του; Αν πάνω από 100.000 χρήστες κάνουν pledge ότι είναι διαθέσιμοι να πληρώνουν $10 – $20 / χρόνο μέχρι τις 15 Οκτωβρίου ίσως υπάρχει φως στο τούνελ. Λίγο χαζό κατά την γνώμη μου, ειδικά απ’ την στιγμή που το επίσημο blog τους δεν έχει τέτοια απήχηση ώστε να ακουστεί παντού, ούτε οι 15 μέρες περιθώριο είναι αρκετές. Σαν να μη θέλει ο ίδιος να επιβιώσει η εταιρεία του ένα πράγμα… Anyway, μέχρι στιγμής οι υπογραφές έχουν φτάσει στο 19% του στόχου και έχω την πεποίθηση ότι κάτι θα γίνει.

Σκέψεις

Δεν μπορώ να ξέρω ακριβώς γιατί απέτυχαν να ενσωματώσουν μία premium έκδοση του addon ώστε να δουν πως πάει πριν αρχίσουν να μεγαλώνουν τόσο γρήγορα με πολλούς νέους υπαλλήλους. [ “We staffed senior engineers” αναφέρει ο ίδιος ]
Ο ίδιος ο CEO αναφέρει ότι έκανε… δοκιμές και δεν ήταν ενθαρρυντικές, αλλά οι δοκιμές δεν λένε πάντα την αλήθεια, ειδικά μέσω donations. Και ότι συγκρίνει το 2% του conversion rate από free σε paid accounts του Evernote είναι λίγο άτοπο. Ξέρω πολλούς που δεν μπορούν να “λειτουργήσουν” χωρίς τα bookmarks τους.

Και η γκρίνια για το Mozilla Sync και τις άλλες built-in υπηρεσίες σε browsers αποκρούστηκε απ’ τους ίδιους τους χρήστες:

UPDATE: Many comments point out that Xmarks is the only game in town for cross-browser sync; that’s something that Firefox or Chrome can’t hold a candle to. Absolutely true! Point #3 is still relevant to our business prospects, as over 75% of our current users are Firefox-only.

Μα έλα στα λογικά σου! Θες περισσότερο reach στους άλλους browsers ενώ είσαι ο μόνος στο παιχνίδι με τέτοια features; Διαφημίσου, διαφημίσου σωστά εφόσον είχες το κεφάλαιο… Και ποτέ δεν είναι αργά να προσλάβεις κάποιον να βελτιώσει το UI του site – κυρίως – αλλά και του addon.

Μπορεί και να μην ξέρω τι λέω και αν ήμουν εγώ στην θέση του να είχα αποτύχει πριν φτάσω τους 10.000 χρήστες, αλλά αυτό που ξέρω είναι ότι θα το πολεμούσα μέχρι τελευταίας ελπίδας, όπως ακριβώς η ανταπόκριση που βρήκε τον “ανάγκασε” να κάνει τώρα.

Ελπίζω μετά τον Ιανουάριο του 2011 να υπάρχει ακόμα Xmarks.

Σου άρεσε το θέμα; Πάρε το RSS feed για να διαβάζεις παρόμοια άρθρα!

Socialize


3 Σχόλια

  • netfreak 04/10/2010 at 05:23

    Δεν διαφωνώ με τα περισσότερα που λες, ειδικά στο κομμάτι της “εκτίμησης” του Facebook που είναι γελοίο και βασίζεται σε αγορές ποσοστών. [ To καλύτερο parody άρθρο από την 37signals ]

    Όσο για το Xmarks: Δεν έχει διαφημίσεις, πουθενά! Καταλαβαίνεις τώρα γιατί απορώ με τον CEO της που επέμεινε σε αυτό το freemium model και δεν σκίστηκε να βρει λύσεις για να βγουν τα έξοδα;

    Διαφωνώ λίγο με την τοποθέτηση σου περί Apple/Google και Android/iPhone. Μπορεί άνετα να κάνει backfire αυτή η τακτική στην Apple ενώ η Google – επειδή έχει τις πλάτες – συνεχίζει να ανεβάζει το market share του δικού της mobile OS το οποίο όμως είναι “απλωμένο” σε πολλές εταιρείες και συσκευές.

    Πάντα η Apple χρέωνε ακριβά. Γι’ αυτό και έχει μεγάλα ποσοστά κέρδους… Ειδικά σε συσκευές άλλες εκτός προσωπικών υπολογιστών κάνει τα πάντα για να συμπιέζει το κόστος [ i.e. Foxconn ] και παρόλα αυτά συνεχίζει το δικό της price tactic που είναι στα πάντα στα όρια.

    Εν τέλει όμως, κανένας δεν αμφισβητεί την τεράστια ρευστότητα που έχει αποκτήσει η Apple.

  • Panagiotis Atmatzidis 04/10/2010 at 06:54

    Δυστυχώς για το Xmarks που αναφέρεις δεν γνωρίζω λεπτομέρειες καθώς δεν το χρησιμοποιώ. Έχω bookmarks syncing μέσω MobileMe (iPad, iPhone, Macbook, iMac).

    Έχω εκφράσει κι εγώ στο παρελθόν επιφυλάξεις για το οικονομικό μοντέλο της Apple αλλά για την ώρα δείχνει μίλια μπροστά. Στο marketplace έχει ποσοστό η Google από τα priced apps? Δεν γνωρίζω… Η apple εκτός από τα προϊόντα αυτά καθεαυτά δημιουργεί ένα συνεχόμενο financial με κάθε πώληση ενός iPhone/iPad/Apple TV. Έτσι κι αλλιώς, κατ’εμέ είναι μονοπώλιο η Apple: Δεν έχει αντίπαλο το iOs.

    Το πιο δύσκολο σε κάθε περίπτωση είναι να μετατρέψεις την ‘ονομαστική άξια’ σε πραγματική αξία στο διαδίκτυο. Κι αν το business model που έχεις δεν έχει ξεκάθαρα fees αλλά πάει ‘μέσο τρίτων’ τότε [...]

  • Panagiotis Atmatzidis 04/10/2010 at 03:18

    Βασικά υπάρχει ένα μεγάλο misconception με τις εταιρίες web-2.0: Οι εταιρείες αυτές, συνήθως δεν βγάζουν χρήματα. Απλά στην υπόθεση ότι κάποια στιγμή στο μέλλον θα βγάλουν, οι πετυχημένες (facebook, twitter, foursquare, etc) εταιρίες προσελκύουν μετόχους…

    Πάρε για παράδειγμα το Google που υποτίθεται ότι απειλείται από το facebook. Σύμφωνα με το CrunchBase το facebook κοστολογείται περί τα 15 δις σε ‘χρηματιστηριακή αξία’ σήμερα… Η Microsoft αγόρασε με 250 εκ. $ το 1.6% των μετοχών…

    Τώρα δες τι τζίρο λένε ότι ΜΠΟΡΕΙ το facebook να φτάσει το 1 εκ. σε διαφημίσεις. link here.

    Βλέπεις κάποιο καινό; Από το 1 δις που ΙΣΩΣ φτάσει στα 15 δις;

    Ωραία, τώρα ρίξε μια ματιά και στα έξοδα που έχει το Facebook…. Το Google από την άλλη το 2009 είχε Total Revenue ~ 23 δις USD.

    Ωραία, αν το facebook δεν φτάσει ποτέ τα 15 δις… τι γίνεται; Πατάτα? Πατάτα!!!

    Οπότε, όταν βλέπεις ένα website με 2 εκ. FREE users τότε υπέθεσε ότι έχει εισροή ρευστού από διαφημίσεις (πόσες πια? σε μια εποχή που η διαφήμιση έχει πάρει την κάτω βόλτα) και από επενδυτές οι οποίοι όμως πλέον αν δεν βλέπουν κάποιον εύκολο τρόπο να έχουν κάποια εισροή χρημάτων (monetarise) από την βάση δεδομένων των χρηστών τότε χερέτα μου τον πλάτανο.

    Άλλωστε γιατί έχουν φρικάρει όλοι με την Apple? Γιατί έχει το περισσότερο ρευστό γιατί η Apple βγάζει από παντού (κυριολεκτικά από παντού!), ενώ το Google βγάζει μόνο από διαφημίσεις για την ώρα… Τι γέλιο όταν συγκρίνουν το android που τρέχει σε ΧΧΧΧ συσκευές με το iPhone που είναι … 1 συσκευή που δίνει σχεδόν 35% καθαρό ποσοστό κέρδους στην Apple με ένα Android που δίνει… 0% ποσοστό κέρδους στην Google και μια υπόσχεση ότι κάποτε κάπως θα μπορέσει να βγάλει χρήματα: βλ. Net Neutrality Agreement με Verizon (γιατί άραγε η Google πρόδωσε τις αρχές – που ποτέ δεν είχε – ???).

Η γνώμη σου

Ενημέρωση για νέα σχόλια


Copyright © 2006-2024 netfreaks.gr • All Rights Reserved • Powered by Wordpress • Design by Gerasimos Tsiamalos • seamless Hosting by Cityhost